Bestyrelsesmødet den 7. april og møde den 4/4 i økonomi-teamet

Den 4/4 stoppede midlertidigt alle aktiviteter i VS, som kunne påføre VS en udgift – dette drastiske tiltag blev iværksat indtil bestyrelsen havde besluttet en struktur og overordnet strategi for, hvad vi ville bruge vores indtægter til.

Den 4/4 fik økonomi-teamet også det nødvendige overblik over, hvor de økonomiske problemer/udfordringer er for VS:

• E-Jolle afdeling, hvor udgifterne er løbet løbsk
  • Fremtidig husleje for lokaler
  • En u-konkurrencedygtig havn med hensyn til priser på pladserne

Den 7. april besluttede bestyrelsen at konstituere sig selv som vist på vedlagte skema, og med de økonomiske strategiske retninger – samt valgte, at den struktur vil vi afrapportere på, og lægge ansvar samt kompetencer for aktiviteterne ud til de respektive ledere i VS.

Hvad er fordelene med denne struktur?

Nu har de enkelte ledere et klart incitament i at optimere både indtægter og holde omkostningerne indenfor rammerne udstukket i den overordnede plan. F.eks. vil Bræt-afdelingen tilse at få betaling for medlemmer som bruger VS-bræt afdelings faciliteter, for så har de flere penge at bruge til nye aktiviteter (dette er kun et tænkt eksempel, og intet med virkeligheden at gøre ;-) ).

Kan man så suboptimere sidst på året, hvis der er et økonomisk råderum i den enkelte aktivitet? Ja - er svaret, men kun en gang, da økonomi-teamet vil slå hårdt ned på økonomisk uansvarlighed – vi er jo kollektivt ansvarlige over for vores medlemmer.

Ved at lægge kompetencer og ansvaret ud til de enkelte ledere – så tror vi også, at vi vil få flere og bedre aktiviteter, som gør det attraktivt, at være medlem af VS – og husk at initiativpligten ligger hos alle medlemmerne – vi er alle frivillige – og vi gør et frivilligt arbejde, fordi vi sammen gerne vil udleve vores passion for sejlsporten – at være på vandet.

Hvor vil den ”nye struktur og økonomisk retning” få størst konsekvenser? Og her svaret helt klart E-jolle afdelingen, fordi den efter den 7. april skal økonomisk være selvbærende.

Bestyrelsen besluttede at man gerne ville investere i fødekæden af nye sejlere – og dette er i vores opfattelse opti-sejlere. Når man så skal videre indenfor sejlsporten om det er bræt-afdelingen eller jolle-afdelingen, så må forældrene selv til lommerne, og være med til at optimere indtægterne ved kreative tiltag og minimere udgifterne ved egen frivillig aktivitet.

Vil det så betyde at E-jolle afdelingen dør? Det håber vi så sandelig ikke, da VS har investeret et meget stort beløb i en række år – og hvis man udmelder sig af klubben, fordi der kommer nogle ansvarlige økonomiske retningslinjer – det kan vi ikke gøre noget ved, og er beklageligt både for sejlerne og klubben, for så har VS brugt pengene forkert.

Formanden tager et møde med E-jolle sejlerne samt deres forældre i den meget nære fremtid – også for at få placeret lederansvaret for afdelingen – indtil da skal al udgiftsrelateret aktivitet forhåndsgodkendes af formanden, hvilket selvfølgelig kun er en midlertidig løsning men en nødvendighed.

Lokaleudgifter for fremtiden: Bortset fra at vi ikke har et sted at være indtil 1. juli, hvilket ikke kan accepteres da vi som minimum må have en skurvogn, hvor vi kan have vores opti-aktiviteter – og dette sammen med de økonomiske konsekvenser - vil jeg få afklaret med havnebestyrelsens formand snarest – derefter kommer der en handlingsplan for vores næste skridt.

Vedbæk Havn som rekreativt område for Ruderdal Kommune og forretningsmodellen for havnen er under pres, da udbud af havnepladser i Øresund er større end efterspørgslen – og så kan Vedbæk havn ikke have MEGET dyrere priser end nabohavnene – simpel økonomisk lærdom.

Netop det - at en havn ER et rekreativt område for kommunens borgere er den erkendelse – kommunen må komme til, og derved bidrage økonomisk, ligesom man gør til andre rekreative områder i kommunen – man kan ikke gemme sig bag den konstellation at Vedbæk Havn er ejet af en selvejende erhvervsfond, for reelt set er (ifølge det sidste offentliggjorte regnskab 2014) fonden insolvent (fremførte tab er langt større end fondskapitalen), men man bliver reddet ved en teknisk opskrivning af grunden på 7,5 mio.kr.
Nogen vil sikkert spørge – hvad har det med VS at gøre? Svaret er meget simpelt: VS’s medlemmer er ikke dummere end sejlerne i Rungsted eller Skovshoved, og kan man spare 50% ved at flytte havn – så flytter man havn, og så mister vi medlemmer.
Også her tager vi fat, men det bliver sikkert ikke nemt, men tiden er ikke til at stoppe hovedet i sandet som en struds.
Til slut - så bliver budgettet gennemarbejdet i skrivende stund – og udkommer snarest.
Med sejlerhilsen
Michael Ring